10 mei 2009

Raymond Carver (2)

Normaal lees ik niet zoveel boeken, maar het boek van Raymond Carver (die ik een paar maanden terug al vermelde in een post) is een goede vriend op reis naar de states.
Toen ik laatst zijn biografie opzocht, kwam ik achter het toevallige feit dat de schrijver heel zijn leven aan de westcoast heeft gewoond - en het meerendeel van zijn tijd in Port Angeles heeft doorgebracht. Dat is een plaatste minder dan drie uur hier vandaan. Naast dat veel verhalen dan ook in "de buurt" plaats vinden (Seattle of Bellingham bijvoorbeeld) geeft hij ook een preciese beschrijving van de mensen en de omgang met elkaar hier. Zeker als ik in de states ben valt dat heel erg op, en lijkt het leven daar bijna een visuele illustratie van zijn verhalen. Zijn schrijfstijl is ook erg interessant - heel erg fragmentarisch - soms bijna poetisch - met een wrang randje.

In het vliegtuig naar Vancouver (vorig jaar alweer) ontmoete ik een Amerikaan die erg fan was van deze schrijver, en hij stuurt mij dan ook nog regelmatig zijn "eigen" verhalen die geinspireerd zijn op die van Raymond Carver. Mischien dat ik er binnenkort eentje post.

Geen opmerkingen:

visit my portfolio website here