28 april 2009

New York dag 2/3/4 ....en natuurlijk ook nog Boston.

Nou, mijn goede voornemen om over elke dag een heel verslag te doen is alweer mislukt.
Ik kom elke avond thuis met meer tenen dan dat ik weg ging (Blaren), en voel me dan als een uitgewrongen handdoek. New York is een leuk stadje, maar ik ben blij als ik straks weer terug ben naar mijn pitoreske bergdorpje Vancouver.
Hier een aantal ervaringen in losse punten, zodat je een idee krijgt waar ik mijn studiefinanciering aan heb uitgegeven de afgelopen dagen...


- Het MOMA! Mijn kunstgeschiedenis boek kwam tot leven, en ook mijn grote droom: Ik heb eindelijk schilderijen van Edward Hopper in het echt gezien. En ja - de Dali's, Picasso's en Warholls waren er ook. Er was ook een mooie foto expositie - en het gebouw is tof (de daktuin met standbeelden maakte het af)

- Chelsea! - Niet normaal. Gewoon straten vol met ALLEEN MAAR galleries. Niks anders. Je hopte werkelijk van deur naar deur, met meer kunst dan je aankon. Het werd mij dan ook al snel teveel en blaaste af met een New York pizza en biertje op een terras in de zon.

- Het Weer! Elke dag warmer. Vandaag 35 graden downtown - veel te warm eigenlijk. Maar Sander heeft welliswaar al een kleurtje :) Oh ook gratis natuurlijk

- MET! (Metropolitan Museum of Art) Na het MOMA en Chelsea, ben ik dezelfde dag ook nog ff vrolijk het MET ingelopen. Het was tegen de avond, en er speelde een klassiek orkest. Het MET is echt het meest Aso-american museum ooit (asociale amerikanen bedoel ik hiermee). Alles wat bellangrijk is uit Europa is op een schip gezet naar New York. Van intieme portretten van Rembrand tot een hele egyptische tempel.....Nu moest ik uitgesproken helemaal naar New York komen om schilderijen van Vermeer te zien!!!! Terwijl ik in Zoetermeer 10 minuten van Vermeers woonplaats woonde.

- Central Park! Ook gratis - maar niet zo leuk als het zondag is en heel de stad besluit om daar te gaan chillen. Ik moest een beetje aan die scene van lord of the rings denken als al die Orks voor die ene muur in de regen verzamelde.

- Coney Island! Coney island is ongeveer gecreerd met de volgende formule: Walibi Flevoland meets Scheveningen meets atoombom .
Het resulteerde in het meest vage strand waar ik ooit ben geweest. Leeg - Kaal - Verlaten draaimolens - spookachtige geluiden - ineens veel drukte omdat er werd gefilmt - verlate spelletjeshallen en een roestig reuzenrad. De sfeer was bijna eng - terwijl het vrolijk en zonnig was....Ik moest dan ook maar snel bier kopen en opdrinken om bij te komen. Kijk maar eens op de site van http://www.granser.de/granser.html Die heeft een van mijn favoriete boeken gemaakt over dit gekke plekje. Natuurlijk heb ik de traditie gevolgd en een paar rolletjes dr op leeggeknalt....
Daarnaast was 30 graden + zee natuurlijk ook niet slecht - dus ik heb nog ff lekker op het strand gelegen toen mn rolletjes op waren.

-Boston! Ook heel leuk :) Ik ben voor een dagje naar Boston gegaan om Jolien op te bezoeken. We hebben de Nederlander uitgehangen, en de hele dag door Boston gefietst! Best lachen - want niemand fietst daar, dus dat resulteerde in veel "gevaarlijke" verkeerssituaties (voor de autos dan) We hebben vooral lekker veel rondgehangen en bijgepraat .....Het leek net alsof ik weer terug was in Enschede voor een dag, maar dan een getransformeed upperclass Enschede met amerikaanse trekjes. En de Dunkin Donuts! (grapje voor Jolien :P)

- Boston Cheescake Factory. Ok - In mijn top 10 van vaagste restaurants ooit - scoort deze net iets minder hoog dan mijn Chinese-dining experience in Seattle (10 jarige kinderen die je ID komen chekken voordat ze je bier geven - met kut-ringtone muziek op de achtergrond! )
Maar....Bostons Cheescake factory was: Mega groot - mega Bling - Mega lekker - Maar ook mega nep....Stel je Amerika voor zoals je denkt dat het is, en zo was het dan ook.... Comprendre Amigo??

- De brug van Brooklyn (AKA Brooklyn Bridge). Hikingspullen gekocht, wandelschoenen aangetrokken, overlevingspaket meegesjouwt - maar het was allemaal niet nodig. Van Brooklyn naar Manhattan was veel minder lang als ik dacht! In een half uurtje loop je via een toffe oude brug van de ene naar de andere kant. Ik heb nog een experimenteel fotoproject op deze wandelling losgelaten - dus die zien jullie hier over een paar weken wel hier verschijnen.

- De brug van Manhattan! Savonds teruggelopen over een andere brug, maar die was alleen maar kut. Uitzicht was echter niet kut - want dat was die van de Manhattan Skyline. En dan snachts. Lichtshow gratis en voor niets.

- Lopen! En voor de rest heb ik ook nog heeel veel gelopen, en heel erg veel rondgereist in de metro, de bus en dus gelopen. lopen lopen lopen, en kijken kijken kijken. En af en toe een fototje. Pfff....morgen mijn laatste dagje - en ik ben blij. New York kan je niet langer dan een week aan als je niet heel hard chilled tussendoor.... Als je nog suggesties hebt voor wat ik morgen moet zien/doen/ervaren/meemaken laat het me dan weten....









-

Geen opmerkingen:

visit my portfolio website here