20 maart 2009

Een Deja vu verklaard



Af en toe, als ik downtown op straat loop, heb ik ineens een lichte dejavu. Ik denk dan ineens dat ik een persoon zie ik die ken, of een plek die me bekend voorkomt. Niet zo gek natuurlijk - ik woon hier al een paar maanden - maar het zijn vaak mensen die me aan filmsterren doen denken, of plekken die ik eerder heb gezien op TV. . Toen ik laatst in de bibliotheek was, en de hierboven afgebeelde kaart in handen kreeg, viel alles op zijn plek. Naast dat Vancouver cheezy in 3d was getekend, zijn er op verschillende plekken logos van filmtitels geplaatst, om aan te tonen dat die op deze plek gefilmt zijn.

Vancouver is na L.A. en New York de stad waar de meeste hollywood films worden opgenomen. Naast dat het voor de amerikanen flink wat scheelt (de Dollar in Canada is voor hun maar 80 cent: dat scheelt best met je film van 20 miljoen) staat Vancouver ook bekend om zijn diversiteit van plaatsen. Moeten ze een scene in zogenaamd in China opnemen? Geen probleem, even naar Chinatown in Vancouver en filmen maar. De meeste van jullie zullen waarschijnlijk je favoriete acteur zien rondrennen Vancouver zonder dat je het weet. Alle X-files afleveringen, maar ook films als Jumanji en Look whos talking of Xmen zijn allemaal luttele minuten van mijn huis gefilmt. Drie stappen hiervandaan ligt het apartement van "Skully" in the X-files and so on. Dus toen ik vandaag zweerde dat ik een bekende actrice zag, kan dat best wel eens kloppen. Vooral op Davie en Robson street (respectievelijk 10 seconde en 10 min van mijn huis) lopen de bekende filmsterren vaak even rond voor een hapje eten tussen het draaien door. Toen ik die kaart van hierboven in mijn handen kreeg werd er ineens een kleine jonges droom werkelijk. Ik woon gewoon tussen de filmsets in! Na eventjes op Youtube wat titels opgezocht te hebben, kwam ik met een (voor mij hilarische )scene tegen, met mijn moeders favoriet : Richard Gere.
De scene hieronder laat gewoon meneer Gere zien lunchen (Skip het balet stukje), op de Granville Market..... Waar ik ook elke dag lunch. Waarschijnlijk op de zelfde stoel. Ik vind het best cool. Vannaf nu ga ik er een sport van maken: spot Vancouver in de film.

Geen opmerkingen:

visit my portfolio website here